Subject: Ed: Küsimused artikli jaoks
From: "TA labor" <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Wed, 21 May 2025 10:29:44 +0300

Saatja: Keilit Bauer <[email-masked]>
Saatmisaeg: kolmapäev, 21. mai 2025 10:28
Adressaat: Kelli Suvi <[email-masked]>
Koopia: TA labor <[email-masked]>
Teema: Re: Küsimused artikli jaoks

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  Tere,

Aitäh!

Artikli tarvis küsin nüüd täpsustavalt üle, et saan aru, et midagi otseselt 
muud ohtlikku ei leitud, kui siis, et kahel tootel (värviraamat ja putukate 
uurimise vahendid) ei ole pakendil sildid selgelt loetavad?

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 21. May 2025, at 08:52, Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere, Keilit!

Aitäh, et teavitasid.
Kuna protokollidel olid kirjas erinev tellija ja protokollide saaja, siis 
oli tekkinud tehniline error ning protokollid olid tõesti süsteemi kinni 
jäänud. See ei ole meie laborile tavapärane praktika ning me ei olnud 
teadlikud, et süsteemile takistuseks saab. Tänase päeva jooksul tegeletakse 
probleemiga ning proovitakse protokollid Sinu poole teele saada.

Palun anna teada, kui protokollid saabuvad.

Tervitades

Kelli Suvi

meediasuhete ja ennetustöö spetsialist

kommunikatsiooniosakond

+372 58067198

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 20. mai 2025 14:23
Adressaat: Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Küsimused artikli jaoks

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  Tere, Kelli!

Ma ei ole neid protokolle ikka veel saanud. :(

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 16. May 2025, at 10:25, Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere, Keilit!

Täna allkirjastati labori poolt kõik protokollid ning need peaksid jõudma 
Sulle meilile.

Lugupidamisega

Kelli Suvi

meediasuhete ja ennetustöö spetsialist

kommunikatsiooniosakond

+372 58067198

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 13. mai 2025 11:37
Adressaat: Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Küsimused artikli jaoks

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  Hei, Kelli!

Ootan vastust. :)

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 8. May 2025, at 15:47, Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere taas, Kelli!

Uurin lisaks, kas ja mis Terviseameti laboris Temu mänguasju testides 
selgus? :)

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 7. May 2025, at 17:47, Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere, Keilit!

Edastan tagasiside videole ja vastused küsimustele.

Videos palume muuta u 1:38 ilmuva katteplaani lahtisest töötavast arvutist.
Lisaks palus labor eemaldada videost pakenditega seotud osa 5:28-6:04, kuna 
pakendeid hinnati pärast Teie külastust põhjalikult ning see klipp võib olla 
eksitav.

Küsimustele vastas Terviseameti Rahvatervise labori juhtivspetsialist 
Konstantin Kislitsõn, kes oli ka videos katseid teostamas.

3. Milliseid ohtusid mänguasjade puhul kõige sagedamini avastatakse? (nt 
mürgised ained, väikesed tükid, lämbumisoht, mehhaanilised vigastused)

Kõige sagedamini avastatakse mänguasjade puhul mehhaaniliste katsetuste 
käigus eralduvaid fragmente.

4. Kui sageli leitakse müügil olevatest mänguasjadest normide rikkumisi? Või 
kui sageli teie selliseid teste üldse teete ja kelle soovil?

Mänguasju jõuab Terviseameti laborisse pigem harva. Möödunud kümne aasta 
jooksul on labor teostanud 965 mänguasjade mehhaanilist uuringut, millest 
173 uuringu puhul ei läbinud mänguasi katseid. Keemilisi uuringuid teostati 
samal perioodil 860, neist kõigest 8 juhul ületas ftalaatide sisaldus 
lubatud piiri. Sageli saadavad ettevõtted testimisele mänguasjade 
prototüüpe, et tagada uue mänguasja turvalisus.

5. Milliseid aineid kontrollitakse mänguasjades kõige tähelepanelikumalt? 
(nt ftalaadid, plii, kaadmium, muud raskemetallid)

Kõige rohkem saadetakse mänguasju Terviseameti laborisse ftalaatide 
määramiseks.

6. Millist ohtu need kujutavad lastele, kes nendega mängivad, aga ka 
täiskasvanutele, kelle kodus need lelud on?

Ftalaadid on plastipehmendajad, mis võivad häirida laste hormoonsüsteemi, 
mõjutada aju arengut, soodustada allergiaid ja kahjustada viljakust.

Raskedmetallid (nt plii, elavhõbe) võivad lastel kahjustada aju, 
närvisüsteemi ja neere, pidurdada arengut ning põhjustada õpiraskusi ja 
käitumisprobleeme.

9. Kuidas käib konkreetne testimine – kas on laborikatsed, füüsilised 
katsetused, keemiline analüüs?

Ftalaatide ja raskemetallide sisalduse määramiseks teostatakse keemiline 
analüüs. Kusjuures lõppmääramine ftalaatide puhul toimub 
gaaskromatograafiliselt ehk lihtsamalt öeldes eraldatakse mänguasja 
materjalist väike kogus võimalikke keemilisi aineid ning ftalaatide sisaldus 
tuvastatakse spetsiaalse analüsaatori abil. Metallide puhul kasutatakse 
määramiseks induktiivselt seotud plasma – massispektromeetriat ehk väga 
lihtsalt öeldes proov muudetakse vedelikuks, pritsitakse väga kuuma plasma 
sisse ning seal laguneb aine üksikuteks aatomiteks ja ioonideks, mida saab 
määrata ja mõõta.

Füüsikalisi katsetusi tehakse mänguasja vastupidavuse kontrollimiseks. 
Erinevad mehhaanilised katsed on väände- , tõmbe-, kukkumis-, löögi- , surve 
ja muud katsed.  Mainitud katsetuste käigus ei tohi mänguasjast eralduda 
ohtlikke fragmente, mis mahuvad väikeste osade silindrisse. Väikeste osade 
silinder aitab hinnata, kas eraldunud detailid on nii väikesed, et need 
võivad sattuda väikelapse hingamisteedesse ja põhjustada lämbumisohtu.

10. Kas saaksite loetleda need sammud, mida videosse näitasime, ka meile 
uuesti üles. Roosade liivakastimänguasjade testimise sammud ning pisikeste 
värviliste lelukeste testimise sammud.

Roosade liivakastimänguasjadele on tehtud järgnevad katsetused:

1.	väikeste osade silindri test
2.	väändekatse;
3.	tõmbekatse;
4.	kukkumiskatse;
5.	löögikatse;
6.	survekatse.

Väikeste loomakeste kujukeste komplektist ja liivakasti komplektist on 
määratud ftalaatide sisaldus:

1.	mänguasja lõikamine väikesteks tükkideks;
2.	prooviks vajaliku koguse kaalumine;
3.	proovi ekstraheerimine solvendiga ultrahelivannis;
4.	saadud ekstrakti puhastamine (filtreerimine või väljasadestamine);
5.	puhta ekstrakti instrumentaalanalüüs (gaasikromatograafiline);
6.	tulemuste arvutamine ja katseprotokolli vormistamine.

13. Kas vanemad saavad lasta teil ka ise oma asju testida, et veenduda nende 
turvalisuses? Mis tingimustel ja mis see maksab?

Jah, eraisikud saavad Rahvatervise laboris lasta mänguasjade ohutust 
hinnata. Kehtiva hinnakirjaga saab terviseameti koduleheküljel tutvuda: 
<https://www.terviseamet.ee/labor/teenused/manguasjade-analuusid> 
https://www.terviseamet.ee/labor/teenused/manguasjade-analuusid

Lugupidamisega

Kelli Suvi

meediasuhete ja ennetustöö spetsialist

kommunikatsiooniosakond

+372 58067198

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: kolmapäev, 7. mai 2025 11:33
Adressaat: Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Küsimused artikli jaoks

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  Tere,

Aitäh tagasiside eest ja olen ootel!

Saatsin need küsimused, mis välja töid, TTJA-le vastamiseks.

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 7. May 2025, at 11:29, Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere, Keilit!

Tegeleme vastuste ja tagasiside koostamisega.
Eesmärk on täna Sinu poole need teele panna.

Edastan Sulle listi küsimustest, millele vastamine pole meie pädevuses, kuid 
ehk saab osadele neist vastamisega aidata TTJA.

1. Viimasel ajal on tulnud siit-sealt uudiseid, et Temust on tellitud 
mänguasju, mis pole tegelikkuses tervisele ohutud. Kas selliseid näiteid on 
ka Eestis? Millised on viimaste aastate kõige suuremad probleemid olnud?

2. Kuidas on üldse võimalik, et need ohtlikud mänguasjad Euroopa turule 
jõuavad?
4. Kui sageli leitakse müügil olevatest mänguasjadest normide rikkumisi?

7. Kas vanemad saavad ise kuidagi aru, et mänguasi pole turvaline? Millele 
peaks tähelepanu pöörama?

8. Kas testimisel on suur erinevus välismaalt tellitud vs siinselt turult 
ostetud mänguasjade vahel?

14. Miks tasub mänguasjade karbil olevatest hoiatustest kinni pidada? 
Milliseid tagajärgi võib neist üle astumine tuua ja kas on Eestist/maailmast 
võtta ka konkreetseid näiteid?

11. Kui mänguasjas avastatakse ohtlikke aineid, mis siis edasi saab?

12. Kui tihti tehakse pistelist järelevalvet ka e-poodidest tellitud 
mänguasjadele?

Lugupidamisega

Kelli Suvi

meediasuhete ja ennetustöö spetsialist

kommunikatsiooniosakond

+372 58067198

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: kolmapäev, 7. mai 2025 11:21
Adressaat: Kelli Suvi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Küsimused artikli jaoks

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  Tere, Kelli!

Tuletan meelde, et ootan tagasisidet ja vastuseid küsimustele. :)

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 29. Apr 2025, at 19:19, Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere veel, Kelli!

Saadan nüüd ka videofaili: https://we.tl/t-nyOuYjVUnj

See aegub siis kolme päeva jooksul ehk palun laadige enne alla. :)

Jään tagasisidet ootama!

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

On 29. Apr 2025, at 13:14, Keilit Bauer <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere taas, Kelli!

Aitäh tänase toreda intervjuukogemuse eest!

Lubasin saata veel mõned täpsustavad küsimused ja siit nad tulevad:

1.	Viimasel ajal on tulnud siit-sealt uudiseid, et Temust on tellitud 
mänguasju, mis pole tegelikkuses tervisele ohutud. Kas selliseid näiteid on 
ka Eestis? Millised on viimaste aastate kõige suuremad probleemid olnud?
2.	Kuidas on üldse võimalik, et need ohtlikud mänguasjad Euroopa turule 
jõuavad?
3.	Milliseid ohtusid mänguasjade puhul kõige sagedamini avastatakse? (nt 
mürgised ained, väikesed tükid, lämbumisoht, mehhaanilised vigastused)
4.	Kui sageli leitakse müügil olevatest mänguasjadest normide rikkumisi? Või 
kui sageli teie selliseid teste üldse teete ja kelle soovil?
5.	Milliseid aineid kontrollitakse mänguasjades kõige tähelepanelikumalt? 
(nt ftalaadid, plii, kaadmium, muud raskemetallid)
6.	Millist ohtu need kujutavad lastele, kes nendega mängivad, aga ka 
täiskasvanutele, kelle kodus need lelud on?
7.	Kas vanemad saavad ise kuidagi aru, et mänguasi pole turvaline? Millele 
peaks tähelepanu pöörama?
8.	Kas testimisel on suur erinevus välismaalt tellitud vs siinselt turult 
ostetud mänguasjade vahel?
9.	Kuidas käib konkreetne testimine – kas on laborikatsed, füüsilised 
katsetused, keemiline analüüs?
10.	Kas saaksite loetleda need sammud, mida videosse näitasime, ka meile 
uuesti üles. Roosade liivakastimänguasjade testimise sammud ning pisikeste 
värviliste lelukeste testimise sammud.
11.	Kui mänguasjas avastatakse ohtlikke aineid, mis siis edasi saab?
12.	Kui tihti tehakse pistelist järelevalvet ka e-poodidest tellitud 
mänguasjadele?
13.	Kas vanemad saavad lasta teil ka ise oma asju testida, et veenduda nende 
turvalisuses? Mis tingimustel ja mis see maksab?
14.	Miks tasub mänguasjade karbil olevatest hoiatustest kinni pidada? 
Milliseid tagajärgi võib neist üle astumine tuua ja kas on Eestist/maailmast 
võtta ka konkreetseid näiteid?

Mis arvate, mis ajaks jõuate neile vastata? :)

Ikka head soovides,

Keilit Bauer

Ajakirja Eesti Naine veebijuht

Delfi Meedia AS | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob: +372 555 733 81 |  E-mail: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>